Comunicat de la COORDINADORA D’AMPA/AFA DE CENTRES EDUCATIUS PÚBLICS DE SANT ANDREU envers l’assetjament i violència als centres
Educar a casa, a l'escola, a l'àmbit social és una premisa de la qual partim, sent conscients que els infants es passen la major part del dia a l'escola o institut. Les dinàmiques emocionals entre iguals de vegades són difícils de gestionar, i som els adults qui hem de donar les eines perquè aprenguin a actuar de manera respectuosa i puguin enfortir la seva vida emocional. Tot i això, moltes vegades no ens en sortim i es produeixen conductes violentes.
Són diversos els protocols que determinen com les escoles, els instituts i els centres educatius han d‘actuar davant d’un cas de violència. Malauradament les polítiques de prevenció estan quedant-se curtes, doncs els casos d’assetjament, ciberbullying i violència masclista en els centres educatius sembla que van en augment.
Són considerats conflictes greus les conductes tipificades en l'article 37.1 de la Llei 12/2009 del 10 de juliol d'educació i que perjudiquen greument la convivència escolar. Segons el protocol d’intervenció s’ha d’actuar si hi ha coneixement o sospita d’un conflicte greu per part de qualsevol membre de la comunitat educativa.
És per aquest fet que les AFA i AMPA que pertanyem a la Coordinadora d’AFA i AMPA de centres públics del Districte de Sant Andreu, hem decidit fer un front comú contra el bullying dins i fora dels nostres centres educatius. Per això:
Exigim major nombre de recursos per la detecció dels casos d’assetjament en els centres educatius, i que s’arribi fins el final en tots els casos i amb total transparència.
Volem perfils qualificats per atendre els casos més greus i així evitar el drama viscut fa poc més d’un mes al nostre barri del districte de Sant Andreu.
Demanem la creació d’un Espai de treball conjunt de tota la comunitat educativa, on es pugui avaluar i revisar l’aplicació dels protocols de prevenció i tractament de la violència a l’entorn escolar.
Emplacem a totes les escoles i instituts a educar, en el marc del Projecte de convivència, en la gestió positiva dels conflictes i adoptar mesures preventives com tenir dins de cada grup/classe un espai comú per tractar conflictes que s'hagin pogut donar durant el dia o setmana. Som conscients que a algunes escoles ja es porta a terme i volem que s’implementi a tots els centres del districte.
Proposem més tasques de conscienciació social amb spots publicitaris, tallers on-line, webinars, ja sigui dins de les escoles/instituts o a nivell de barri o districte.
Proposem la creació d’un protocol sobre prevenció del maltractament institucional a la infància i adolescència en l’àmbit escolar (des de 0-18).
Encoratgem a les institucions, centres i comunitat educativa en general, a fer difusió i posar a l’abast dels infants i les famílies els recursos ja existents, com els centres d’atenció psicològica Konsulta’m i el telèfon i el WhatsApp contra el suïcidi, de l’Ajuntament de Barcelona; i l’aplicació mòbil UsApp, per denunciar casos d’assetjament escolar o qualsevol altre tipus de violència, creada per la Generalitat de Catalunya. És cabdal que les eines que ja existeixen arribin a les persones que les puguin necessitar.
L’elaboració del Pla les escoles lliures de violències redactat per tècnics del Departament d’Educació, pot ser una eina per posar fil a l’agulla, tot i que, si no se’l dota de prou recursos humans i materials pot esdevenir només una eina per evidenciar, de nou, el què seria una manca greu de voluntat per garantir els drets fonamentals dels infants i joves, per part l’administració educativa.
Al Districte de Sant Andreu, no permetrem que tot això quedi en paper mullat. Tenim l'obligació, tota la comunitat educativa (Departament d'Educació, Inspecció, Direccions, Professorat i altres educadors, PAS, Famílies i Alumnat) en posar-hi atenció i esforços en detectar qualsevol tipus de conducta violenta i actuar en conseqüència.
Cal doncs estar alerta, no ignorar indicis, no silenciar evidències, denunciar fets i exigir responsabilitats, sense defugir les pròpies.
16 de juny del 2021